Första gemensamma dagarna på snö med Åre Skidlärarutbildning
En mycket bra skidpremiär i Åre denna vinter. Kombinationen av natursnö uppe på toppen av Åreskutan och osedvanligt mycket konstsnö i lågzon har skapat oerhört goda förutsättningar för en bra skidpremiär. De som vill ta sig upp på toppen av fjället för egen maskin har fått riktigt fina åk ett par veckor nu och de som vill åka liftburen skidåkning har kunnat njuta både av Gästrappet och Duved den här veckan.
Vi har varit på snö tre gemensamma dagar med Åre skidlärarutbildning nu. Två dagar i Gästrappet och en dag i Duved. Tre klart godkända dagar. Mornarna är speciella när den kraftigt orangefärgade solen sakta kommer upp över Renfjället och lyser upp backarna. Svårt att inte njuta.
Klassen på Åre Skidlärarutbildning har varit tillsammans sedan flera veckor tillbaka och vi har pluggat hårt på Campus Åre. Vi har pratat om skidteori, pedagogik och kommunikation. Dessutom har alla fått skita ned händerna i skidverkstaden där vi slipat, vallat, lagat skidor och fixat med pjäxor. Eleverna har varit på olika studiebesök och externa föreläsare har träffat klassen för att förbereda för skidåkning, praktik i skidskola och sportbutik. Största delen av teoripassen har avverkats. Nu väntar många praktiska moment med skidteknik, värdskap, skidpedagogik, utrustningskunskap och mycket annat.
En hel vinter i hårda plastskal. Även om många i klassen åkt mycket skidor så har väldigt få (om ens någon) utsatts för skidåkning på det här sättet de nu kommer att få uppleva. När jag säger att de inte kommer att få kliva ur pjäxorna förrän i maj är det inte utan att de ser lite fundersamma ut. Skämtar karln!? Vi räknar med en bra bit över 100 dagar i pjäxorna. Det är mer än de flesta vanliga skidåkare gör på 10 år.
En tuff och oerhört roligt tid väntar. Det är ett gäng som håller på att svetsas ihop till en tajt grupp med mycket skidåkning, många skidresonemang, flera skidtankar, mängder av skidutrustningsfrågor, massor av skidfrågetecken och inte minst en stor mängd gemensamma skidminnen för resten av livet. En gång skidåkare, alltid skidåkare!
Vi tror på "inlärning genom upplevelse". Det är många moment under utbildningsåret som upplevs bara just när de erbjuds och går på nåt sätt inte att ta igen för de händer bara en gång. Vi gör så mycket i grupp där vi resonerar, funderar, kommenterar och ifrågasätter. Det skapas en stämning och kultur som gör att vi i gruppen lyfts framåt tillsammans med enade krafter. Det här fenomenet hör man talas om i många olika team där de löser uppgifter med hjälp av en inre kraft i gruppen som skapas av att alla är på plats och bidrar. Många idrottsmän/kvinnor har försökt förklara det här när de intervjuats efter en lyckad turnering. De vill gärna framhålla kraften i laget och de lyckade resultaten i den gemenskap, den energi och de värderingar som skapats inom laget.
"Det är svårt att förklara för en som inte förstår" - Som Ingemar Stenmark sa. Han hade upplevt ett tävlingsåk och vi hade bara sett det. Han visste nog inte hur han skulle förklara det han hade upplevt. Det var ju bara han som upplevde det och hur skulle han kunna förklara det för den som inte hade varit med.
På Åre Skidlärarutbildning får man uppleva många intressanta saker i både grupp och individuellt. En grupp bestående av ca 20 individer från hela Sverige i olika åldrar med olika dialekter, värderingar och sociala förutsättningar. Hur spännande är det inte. Visst bedriver vi skolverksamhet i klassisk bemärkelse med teorilektioner, prov och betyg men eftersom vi har så många praktiska inslag och vi är så oerhört nära näringslivet med utbildningen berörs varje individ i klassen på många andra plan också. Som lärare får jag ofta förklara för eleverna att ibland kan flera av de viktigaste erfarenheterna och kunskaperna dyka upp när jag minst anar det och det kanske inte ens var jag som levererade kunskapen. Vilken kunskap man snappar upp som elev beror på hur man ställt in sig på att leta och lyssna efter kunskap.
De självklara skolkunskaperna som de lär sig på lektionerna eller proven är inte alltid de viktigaste. Det kan hända att den inre resan är lika viktig, eller viktigare. Tyvärr kan jag, som lärare, inte veta hur den inre resan ser ut eller kommer att upplevas. Det enda jag kan lova är att jag kommer försätta varje individ i klassen i en mängd olika situationer där de ibland blir nervösa, ibland blir glada, ibland blir irriterade, ibland får träffa nya människor, ibland undrar vad de gör där och ibland tycker att jag är jobbig. Exakt hur den inre resan formar sig och exakt vilka saker de vill lära sig kan jag inte förutsäga. Ibland kanske de till och med lär sig saker som inte kommer att uppfattas som nyttig kunskap förrän flera månader senare.
Den inre och yttre resan fortsätter. Vi kör på hela vintern, med bara några dagars uppehåll över julen. När liftarna stänger går vi in några veckor i klassrummet igen och summerar det vi varit med om.
Text & Foto: Ola Rockberg
Lärare och utbildningskoordinator (och lite allt i allo!) på Åre Skidlärarutbildning
Comments